Language: Dutch
2024-08-17, 10:00–10:30, Main stage
Bordspellen zijn al jaren weer helemaal hot. Wist je dat er jaarlijks enkele duizenden nieuwe spellen bijkomen op de markt? Die spellen gaan natuurlijk door een heel proces van design, ontwikkeling, en productie vooraleer ze in een winkelrek liggen. Alles begint bij een idee, maar om dat idee om te zetten in een spel heb je tijd, mensen, en energie nodig. En technologie. Een goede playtest kan je niet uitvoeren zonder uitgebreide data-analyse. Een deck van 150 kaarten met 10 icoontjes per kaart kan je niet zomaar in MS Paint ontwerpen. Je hebt een gestructureerde database nodig en een duidelijke workflow om al je data in een deck kaarten en een effectief spel om te zetten. Ik ben zelf bordspelontwerper en grafisch designer van bordspellen en wil je een kleine kijk achter de technologische schermen van bordspelontwerp bieden.
Bordspellen zijn al jaren weer helemaal hot. In BoardGameGeek, dé online bordspellendatabase, staan er op dit moment niet minder dan 150.000 bordspellen (groot en klein, kort en lang) geregistreerd, en er komt ieder jaar een 5000-tal bij. Al is het natuurlijk maar weinigen gegeven om een "evergreen" te worden die over 10, 5, of zelfs maar 3 jaar nog gespeeld wordt.
Wat gebeurt er nu tussen het moment dat een bordspelontwerper op straat loopt en dat ene "AHA!"-idee heeft en het moment dat hun spel ook effectief in de winkelrekken ligt? Dat is een lang proces (vaak 2-3 jaar of langer) van ontwerpen, ontwikkelen, testen, schrappen, herbeginnen, testen, anderen erbij betrekken, bijschaven, pitchen aan een uitgever, uitwerking van art, schrijven van regelboekjes, bepalen van componenten, bekijken van offertes, productie en assemblage, shipping, en fulfillment. Je hebt héél veel tijd nodig, je hebt mensen nodig, je hebt energie nodig. En je hebt technologie nodig. Een goede playtest kan je niet uitvoeren zonder uitgebreide data-analyse. Een beetje een bordspel heeft achterliggend al snel een Excel met twintig tabbladen en honderdduizenden cellen aan info. Een deck van 150 kaarten met 10 icoontjes per kaart kan je niet zomaar in MS Paint ontwerpen. Je hebt een gestructureerde database nodig en een duidelijke workflow om al je data in een deck kaarten en een effectief spel om te zetten. Vaak zal die flow van Excel naar InDesign gaan.
Ik ben Karel en ik ben zelf bordspelontwikkelaar, bordspelontwerper (ja, er is een verschil!), solo-ontwerper, en freelance grafisch designer van bordspellen voor Stonemaier Games (uitgever van Wingspan) en wil je een kleine kijk achter de technologische schermen van bordspelontwerp bieden.
Board game freak. Technology geek. Works in IT and in communications. Designs games and solo modes. Dad. Apple fanboy. News seeker. Podcaster at Tech45. Thinker. Tinker. Train passenger. On show in Dendermonde, Leuven, and in between. NL/EN. 🇧🇪